Whatsapp Facebook LinkedIn RSS feed

Column: Een tractor zonder diesel?

NIEUWS
Facebook Linkedin Whatsapp
Theo de Jong, woensdag 13 juni 2018
85 sec


Theo de Jong
Zouden we over pakweg tien jaar nog tractoren op diesel kunnen kopen, of bestaat het aanbod dan louter uit elektrische machines dan wel hybride-uitvoeringen? En is waterstof dan een doodgewone brandstof, die je op de oude "Groningse" gasaansluiting thuis of bij je werkplaats kunt tanken, zodat je met gemak de klok rond kunt werken?

Niemand die het echt weet, al is de laatste berichtgeving dat autofabrikanten binnen afzienbare tijd gewoonweg stoppen met dieselmotoren in Europa. Dat zegt toch wel iets, al is het uiteraard onder dwang van...

Dat diesel in de agrarische tak zo'n succes is, is inherent aan het feit dat het zeker 20 procent zuiniger is in gebruik en stukken goedkoper dan benzine. Sterker nog: in de Verenigde Staten raakt men net gewend aan diesel vanwege de relatief hoge benzineprijs en staat diesel zelfs, naast waterstof, ethanol en elektrisch, op de lijst van meest groene alternatieven. Het is maar wat je gewend bent. Diesel als groen alternatief, kom daar bij ons eens om.

Biodiesel dan? Dit wordt gemaakt uit plantaardige olie of dierlijk vet. Biodiesel wordt vaak toegepast in een mengvorm met gewone diesel. De benaming die men eraan geeft, is de B van bio en daarna het percentage van de bijmenging. Bij gebruik van pure biodiesel spreekt men dus van B100. Tot zover is het duidelijk, maar dan is het even oppassen dat je het hebt over minimaal de tweede generatie, die uitsluitend gebruikmaakt van afvalstromen, en dat er dus niet speciaal complete koolzaad- of palmolievelden worden aangelegd die ons bij de komende voedselkrapte beconcurreren. Er komen echter nog steeds evenveel fijnstof en stikstofoxiden vrij, dus is het wel een alternatief?

Het laatste, minst schadelijke en volledig fossielvrije alternatief waarop inmiddels ons gehele bedrijfspark rijdt, is blauwe diesel. Ja, blauwe diesel en het is ook echt blauw van kleur. Officieel heet het HVO (hydrotreated vegetable oil), zeg maar de derde generatie biodiesel, die ook nog eens gemiddeld 30 procent minder gifstoffen uitstoot en CO2-neutraal is. Ik moet zeggen dat ik echt enthousiast ben, voor zover ik over diesel enthousiast kan zijn: de verbranding is schoner en stiller en we zijn naar schatting zeker 5 tot 10 procent zuiniger met het verbruik. Helaas kost het gemiddeld 18 cent per liter meer, maar voor ons wagenpark is het een prima tijdelijk alternatief, dat bijdraagt aan onze gemoedsrust. Uiteraard wachten we op de dag dat onze dieselbedrijfswagens kunnen worden ingeruild voor elektrische exemplaren met daarbij een waterstofcel als extra range extender. Ik denk dat dat het meest reële scenario is.

Theo de Jong is eigenaar van Frisian Motors



LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
Webshop
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Webshop
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER