LimeGreen zet weer duurzaamheidstap met het Digitaal Product Paspoort (DPP) |
|
|
|
|
| 180 sec |
Transparante registratie van milieugegevens voor ONE-DNA-kunstgras
LimeGreen laat opnieuw zien dat duurzaamheid meer is dan een modewoord. Als vervolgstap op de eind 2023 uitgevoerde levenscyclusanalyse (LCA) voor het ONE-DNA-kunstgras, lanceert het bedrijf nu als eerste in de kunstgrasindustrie het Digitaal Product Paspoort (DPP) voor ONE-DNA-kunstgras. Dit initiatief, geïnspireerd door succesvolle voorbeelden, zoals dat van Dopper, is ontworpen om de sector te transformeren met verbeterde producttransparantie en een sterke focus op milieuverantwoordelijkheid. Hiermee maakt LimeGreen op een leesbare manier internationaal de LCA kenbaar van ONE-DNA-kunstgras. 'Bij LimeGreen geloven we dat duurzaamheid begint bij volledige transparantie,' aldus CEO Jasper Eppingbroek.
|
Het Digitaal Product Paspoort en het belang ervan
Het Digitaal Product Paspoort (DPP) wordt in de Europese Unie verplicht gesteld vanaf 2026. Het zal gelden voor een breed scala aan producten, waarbij de focus in eerste instantie ligt op batterijen, elektronica, textiel en bouwmaterialen. Het paspoort is bedoeld om de duurzaamheid van producten te bevorderen door transparantie en het traceren van materialen gedurende de gehele levenscyclus. Afhankelijk van toekomstige regelgeving zal het DPP ook op andere sectoren van toepassing worden, zoals mogelijk de kunstgrasindustrie. Een DPP is meer dan alleen een digitaal document. De kern van het DPP voor ONE-DNA-producten is gebaseerd op een levenscyclusanalyse (LCA) volgens de EN 15804+A2-normen. Het paspoort biedt uitgebreide informatie, zoals de herkomst van de materialen, de samenstelling van de gebruikte stoffen, de milieueffecten en de bijbehorende certificeringen. Sustainability-manager Cas Kaptein legt uit. 'Met deze gegevens krijgen zowel consumenten als bedrijven de inzichten die nodig zijn om bewuste, duurzame keuzes te maken. Met het DPP willen wij meer transparantie en informatie delen over productauthenticiteit en standaarden, wat onze klantrelaties versterkt. Ook willen we de toeleveringsketen verbeteren met het digitaal traceerbaar maken van producten. Met de duidelijke registratie van milieugegevens leven we de regelgeving makkelijker na. Tot slot kunnen we risico's makkelijker identificeren en snel reageren, doordat we voortdurend actuele informatie verzamelen.' Ruim voordat de wetgeving van kracht wordt, voorziet LimeGreen zijn ONE-DNA-kunstgras van een DPP. CEO Jasper Eppingbroek verklaart: 'Voor LimeGreen was dit juist de perfecte kans om proactief te zijn en op een duidelijke en transparante manier onze toewijding aan duurzaamheid te tonen.'
|
'Ook willen we de toeleveringsketen verbeteren met het digitaal traceerbaar maken van producten'
| |
|
ONE-DNA-kunstgras: duurzaamheid in elk vezel
Het ONE-DNA-kunstgras van LimeGreen is uniek. Het is volledig vervaardigd uit één materiaal: 100 procent polyethyleen (PE). 'Met ONE-DNA-kunstgras kunnen we echt laten zien wat er mogelijk is met een circulaire economie,' zegt sustainability-manager Cas Kaptein. 'Door slechts één soort materiaal te gebruiken, verminderen we de ecologische voetafdruk van ons productieproces en maximaliseren we de mogelijkheden voor hergebruik en recycling. Niet alleen maakt deze aanpak het eenvoudiger om het product te recyclen, ook verbetert het de traceerbaarheid van de toeleveringsketen, die we aantonen met ons EPD [Environmental Product Declaration, red.].'
|
|
Inzichten door het DPPKaptein toont het DPP van ONE-DNA-kunstgras, dat ook bij de producten als download op de LimeGreen-website staat.
| |
|
Het bovenste deel van het DPP toont de herkomst van materialen door vermelding van de fabrikant en de productielocatie. Het middelste deel toont de footprint (milieuvoetafdruk) per vierkante meter van het ONE-DNA-kunstgras. Dit cijfer geeft de broeikasbijdrage van het product aan gedurende zijn levenscyclus. De footprint wordt uitgedrukt in twee waarden, om producten goed met elkaar te kunnen vergelijken: de Global Warming Potential (GWP) en de Environmental Cost Indicator (ECI). Dat klinkt complex, maar GWP staat feitelijk voor de LCA-berekening van hoeveel broeikasgas wordt uitgestoten in het productieproces van het product. Dit wordt in de LCA teruggerekend naar een CO2-equivalent, omdat er maar liefst meer dan 25 soorten broeikasgassen bestaan, die allemaal hun eigen impact op het milieu hebben. ECI is het internationale equivalent van de Milieu Kosten Indicator (MKI), die in de bouw al veelvuldig wordt uitgevraagd bij kwaliteitsaanbestedingen. Dit cijfer geeft de totale milieu-impact van het product weer, uitgedrukt in economische termen. Omdat LimeGreen internationaal werkt, houdt het bedrijf de term ECI aan. Met de ECI wordt per vierkante meter berekend wat de footprint is bij andere vormen van milieu-impact, zoals watergebruik, landgebruik, radioactieve stoffen in materialen of kankerverwekkende stoffen. In totaal neemt ECI negentien milieu-impactcategorieën onder de loep. Het onderste gedeelte van de DPP bevat tot slot de certificeringen waaraan ONE-DNA-kunstgras voldoet.
|
'Kansen voor duurzame innovaties gaan vaak hand in hand met procesoptimalisaties en daardoor met kostprijsverlaging'
| |
|
Het DPP als levend document
Het huidige DPP geldt voor ONE-DNA-kunstgras dat na april 2024 is vervaardigd en is in totaal vijf jaar geldig. Kaptein: 'Maar het DPP kan wijzigen, omdat ONE-DNA-kunstgras kan worden aangepast aan de laatste technologische vooruitgangen. Ook kan LimeGreen nog productspecificaties wijzigen in de toekomst.' Bij LimeGreen stopt duurzaamheid namelijk niet bij de ONE-DNA-kunstgras -, LCA- en DPP-lancering. 'We kijken voortdurend naar manieren om onze producten en processen te verbeteren,' vertelt Kaptein. 'Elke maand werken we samen met onze leveranciers om nieuwe kansen voor duurzame innovaties te verkennen. Dat kan op het gebied van processtappen, materiaalkeuze, productontwikkeling en afvalreducties. Het verbeteren op dat vlak gaat overigens vaak hand in hand met het efficiënter maken van allerlei processen in de keten, die de kostprijs verder naar beneden brengen.' Sowieso ontvangt LimeGreen elk jaar data vanuit zijn leveranciers, waarmee het jaarlijks zijn LCA en daarmee zijn DPP aanpast.
De toekomst
De introductie van het DPP is een volgende stap in transparante voor het ONE-DNA-concept. 'We willen een standaard zetten voor de industrie,' zegt Eppingbroek. 'Door onze focus op duurzaamheid en transparantie blijven we vooruitkijken en werken we aan nieuwe manieren om onze ecologische voetafdruk te verkleinen.'
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|