Whatsapp Facebook X LinkedIn RSS feed

'Er moeten meer gedetailleerde garantieafspraken komen'

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Wijnand Meijboom, woensdag 14 september 2022
269 sec


Vierde aflevering rubriek 'Help, ik heb een kunstgrasveld'

In de vierde aflevering van de rubriek 'Help, ik heb een kunstgrasveld' richt de redactie de aandacht op de garantie die op kunstgrasvelden geboden wordt. Er bestaat een modelgarantieverklaring van de BSNC, waarover een werkgroep van belanghebbenden zich de komende maanden buigt om het te herzien. Deze maand is de eerste bijeenkomst; aan het eind van het jaar moet er een herzien document liggen.


De huidige modelverklaring voorziet onder andere in tien jaar garantie, van productgaranties tot aan speltechnische garanties. In juli 2021 is de verklaring op kleine puntjes herzien vanwege de nieuwe FIFA-normen. Ook is toen afgesproken om de kunstgras-garantieverklaring in zijn geheel te herzien. Een werkgroep gaat zich daar nu over buigen. Omdat de belangen van de werkgroepleden niet altijd dezelfde zijn, is een extern adviseur aangesteld door de BSNC in de persoon van Arnold Koopmans. Hij is de projectleider en moet ervoor zorgen dat de partijen het eens worden.
Marcel Bouwmeester zit namens de Vereniging Sport en Gemeenten (VSG) in de werkgroep. Hij vindt de huidige tekst van de modelgarantieverklaring te algemeen. 'Het moet specifieker worden. Je zou er bijvoorbeeld heel concreet een bepaling over poolhechting in kunnen opnemen of over hoelang een plaknaad mee moet gaan. Zo moeten er meer gedetailleerde garantieafspraken komen.' De modelgarantie is ooit in het leven geroepen om zogenoemde leekgemeenten, die zelf geen kennis over kunstgras in huis hebben, te beschermen en ook om voor elke gemeente een soort ondergrens aan te geven, verduidelijkt Bouwmeester.


Transparantie

Cijfers over hoe vaak er de afgelopen jaren een beroep op garantie gedaan is, worden niet centraal bijgehouden. Bouwmeester: 'Zowel gemeenten als aannemers vinden dit niet echt leuk om bij te houden. Een gevolg hiervan is dat de manier waarop zaken opgelost worden per gemeente enorm kan verschillen. Ik hoor bijvoorbeeld dat het probleem van de mate van rek en krimp landelijk speelt. Je zou meer transparantie willen.' Hij is wel blij dat er überhaupt een document bestaat, maar aanpassing tot een 'versie 2023' is volgens hem meer dan noodzakelijk. Ook hoopt de VSG dat andere sportbonden dan de KNVB zich hierbij aansluiten.
Volgens de huidige modelverklaring zijn een jaarlijkse inspectie op initiatief van de opdrachtgever en het bijhouden van het onderhoud in een logboek noodzakelijk om aanspraak te kunnen maken op garantie. Navraag leert dat dit niet altijd gebeurt, maar dit hoeft niet direct consequenties te hebben. De gemeente Amsterdam, bijvoorbeeld, gebruikt de modelgarantieverklaring momenteel naar tevredenheid. Bert Klein van de Directie sport en bos: 'In principe staan er goede zaken in. Wij hebben geen problemen als er aanspraak op garantie moet worden gemaakt.' Hij meldt wel dat de in het model voorgeschreven jaarlijkse inspectie van velden niet gestructureerd plaatsvindt door de aannemers die de kunstgrasvelden hebben aangelegd. Dit heeft volgens hem geen gevolgen voor de aanspraak op de garantie. Uit ervaring weet hij dat er altijd een oplossing wordt gevonden met de aannemer. 'Onze eigen medewerkers houden hierbij een vinger aan de pols. Er zijn nu meerdere kunstgrasvelden in Amsterdam die geen levensduur van tien jaar halen. Hiervoor hebben de betreffende aannemers hun verantwoordelijkheid genomen. Deze velden worden vroegtijdig vervangen dankzij de garantiebepalingen. Andere velden krijgen waar nodig nieuwe stroken kunstgras op kosten van de aannemer.'


'Ik zou liever een eenvoudiger proces zien, waarachter een kunstgrasleverancier zich niet kan verschuilen'

Bouwmeester vindt de discussie over het bijhouden van logboeken en jaarlijkse inspecties lastig. 'Er zijn zoveel smaken en beheervormen, maar ook kunstgraskwaliteiten. Het is mijns inziens belangrijk om kostbare processen te voorkomen. Ik zou liever een eenvoudiger proces zien, waarachter een kunstgrasleverancier zich niet kan verschuilen.'


Metingen

Patrick Balemans, adviseur accommodatiezaken bij de KNVB, vindt ook dat het anders en minder vrijblijvend moet. De KNVB stelt nu wel een keuring acht jaar na realisatie verplicht. Deze leidt volgens Balemans tot redelijk wat afgekeurde velden, die helemaal of gedeeltelijk vervangen moeten worden. Balemans: 'De KNVB is van mening dat aan een garantiecertificaat een levensduur mag hangen van vier jaar. Na deze vier jaar kun je met elkaar de balans opmaken door het veld te laten meten. Op basis van een meting kan er gestuurd worden op levensduur, onderhoud, gebruik etc. Dergelijke metingen zouden onafhankelijk uitgevoerd moeten worden. Hierbij kan men best met elkaar kijken hoe deze betaalbaar kunnen blijven. Zo kun je ervoor zorgen dat producten beter geëvalueerd worden, waardoor er mogelijk meer differentiatie komt in producten of systeemonderdelen, wat de kwaliteit en ontwikkeling ten goede moet komen.'
Het huidige model wordt volgens de KNVB door veel gebruikers op een eigen manier ingevuld en aangevuld. Balemans: 'Uiteraard moeten in een model zaken aangepast kunnen worden. Het zou wel prettig zijn als de basis hetzelfde blijft. Het is een compromismodel tussen marktpartijen, gemeenten en sport; het is dus vreemd dat elke gebruiker er zijn eigen invulling aan geeft. Je zou verwachten dat de achterban geconsulteerd en geïnformeerd is en dat er dus draagvlak is voor gebruik zonder al te veel aanpassingen. Standaardisering zou moeten zorgen voor de rust in de markt waar veel partijen om vragen. In de modelgarantieverklaring wordt verwezen naar een modellogboek; dit is ons onbekend. Ook wordt er verwezen naar keuringsmomenten, waarbij onvoldoende bekend is welke partijen daarbij betrokken zijn en welke voorwaarden hierbij gelden.'


'Het zou mooi zijn om de garantieverklaringen branchebreed te kunnen toepassen'

Namens de marktpartijen zitten Theo Ceelen en Arjan Knottnerus in de werkgroep. Dat geldt ook voor Bas Reinds, vestigingsdirecteur van kunstgrasproducent Domo Sports Grass. In zijn ogen dekt de huidige BSNC-garantieverklaring de lading grotendeels, maar kunnen sommige zaken nog wel iets scherper, duidelijker en gedetailleerder gesteld worden. Ook zou hij graag willen dat de verklaring breder wordt getrokken, zodat er ook voor andere sporten een eenduidige garantieverklaring is. 'Het zou mooi zijn om de garantieverklaringen branchebreed toe te passen, zodat niet elke opdrachtgever een eigen garantieverklaring hoeft op te stellen.'
Joris van der Cammen, projectleider sport bij adviesbureau Kybys, meldt dat het huidige model goed voldeed, totdat de KNVB de norm plots wijzigde. 'Het goede van de garantieverklaring is dat het een gewogen garantiemodel is. De voorwaarden zijn realistisch en tegelijkertijd strak genoeg, met een duidelijk onderscheid tussen productgarantie en prestatiegarantie. Tot het moment dat de KNVB in 2019 de norm plots wijzigde, voldeed het model goed. Door die aanpassing, waarbij er eisen werden gesteld aan energierestitutie, kon er niet langer voldaan worden aan de prestatiegaranties die tot dan toe gebruikelijk waren.'


'Wij adviseren om een onderhoudscontract voor de duur van de garantieperiode af te sluiten'


Kybys adviseert altijd om jaarlijks een inspectie te doen om de kwaliteit in de gaten te houden en bij te sturen als die achteruit mocht gaan. Van der Cammen: 'Wij adviseren om een onderhoudscontract voor de duur van de garantieperiode (tien jaar) af te sluiten. Hiermee borg je de kwaliteit van het onderhoud en ziet de aannemer de velden ieder jaar. Tegelijkertijd kun je dan als opdrachtgever de jaarlijkse schouw met de aannemer uitvoeren; op basis van wat je constateert aan het veld, kun je zo nodig bijsturen in het dagelijks onderhoud en eventueel gebruikers aanspreken op onjuist gebruik van het veld. Indien er een onderhoudscontract afgesloten wordt met een andere partij dan degene die het veld aangelegd heeft, is het nog belangrijker om het veld jaarlijks te inspecteren met de partij die het aangelegd heeft. Hiermee voorkom je conflicten als de kwaliteit van het veld achteruitgaat, en de partij die het aangelegd heeft, kan zich niet verschuilen achter verkeerd uitgevoerd dagelijks onderhoud.'

Patrick Balemans
Patrick Balemans

'Help, ik heb een kunstgrasveld'

Vakblad Fieldmanager is dit jaar begonnen met de rubriek 'Help, ik heb een kunstgrasveld'. In deze rubriek worden problemen behandeld die zich voordoen bij de aanleg, oplevering en het gebruik van een kunstgrasveld. In de eerste aflevering richtten wij de blik op avivage-olie. In het tweede artikel kwam het opbollen van velden na hevige regenval aan bod; in het derde werd de vraag behandeld of er altijd geleverd wordt wat besteld is en hoe je dat kunt controleren. Deze vierde aflevering gaat over garantie op kunstgras.
De titel van de rubriek verwijst trouwens naar de naam van het congres dat vakblad Fieldmanager in het verleden jaarlijks organiseerde, zoals trouwe lezers zich ongetwijfeld zullen herinneren.

Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd.   LOGIN   of maak gratis een account aan.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

AGENDA
Sport Innovatiedagen Milati en partners
woensdag 22 mei 2024
t/m donderdag 10 oktober 2024
Spoga+gafa Keulen
zondag 16 juni 2024
t/m dinsdag 18 juni 2024
Kennisdag over natuurinclusieve sportlocaties
woensdag 26 juni 2024
t/m woensdag 26 juni 2024
Groentechniek Holland 2024
woensdag 11 september 2024
t/m zaterdag 14 september 2024

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
GIP
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER