Whatsapp Facebook X LinkedIn RSS feed

'Mooi dat we in samenwerking met de leveranciers tot een mooi product zijn gekomen'

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Karlijn Raats, woensdag 16 maart 2022
230 sec


Elektrische transporter Yamaha UMX uitgerust met cabine en kunstgrasborstel

De elektrische Yamaha UMX van Rein Drost Machinehandel is een volwaardige transporter voor golfbanen, sportvelden, de groenvoorziening en (recreatie)parken. Het lichte utility-voertuig is ook verkrijgbaar met een hefinrichting voor verschillende accessoires en een cabine. Aannemersbedrijf Van der Meer in Benthuizen heeft de Yamaha UMX in gebruik als volledig elektrische borstelmachine.

De Yamaha UMX als borstelmachine op kunstgrassportvelden
De Yamaha UMX als borstelmachine op kunstgrassportvelden

De Yamaha UMX heeft een motor van 5 kW die eenvoudig aangesloten en opgeladen kan worden. De machine heeft een groot bereik, een aluminium laadruimte met klep die met één hand te bedienen is, een opbergbox met een inhoud van 29 liter aan de voorzijde en brede banden. Verder beschikt hij over twee afzonderlijke ergonomisch ontworpen stoelen en ledverlichting.

Als borstelmachine op kunstgrasveld

Aannemingsbedrijf Van der Meer in Benthuizen schafte de elektrische Yamaha UMX in april 2021 aan, voor de circa twintig kunstgrassportvelden in de gemeente Lansingerland die het in onderhoud heeft. De velden worden om de week geborsteld. 'Daar gebruiken we nu deze Yamaha UMX voor', vertelt eigenaar Rob van der Meer.
Het bedrijf heeft meegeholpen aan de ontwikkeling van de Yamaha UMX, met hefinrichting, lithiumpakket, cabine en kunstgrasborstel. 'Net als iedereen zijn wij op zoek naar elektrisch materieel. Zo hebben we ook een Mean Green-maaier via Rein Drost en Voets Tractoren en Werktuigen. Voor het borstelen van kunstgras bestond er nog geen elektrische machine. Rein Drost heeft ons de Yamaha Course Mate-sweeper aan het werk laten zien en vertelde dat dit principe ook mogelijk is voor het borstelen van kunstgrasvelden. We hebben een jaar lang samengewerkt aan de ontwikkeling van deze volledig elektrische Yamaha UMX met cabine en makkelijk aan te koppelen GKB-kunstgrasborstel, die de gewenste acht uur draait. Tijdens de ontwikkeling kwamen we erachter dat het borstelen van kunstgrasvezels veel weerstand oplevert en dus veel accuvermogen vraagt. Het scheelt voor het accupakket dat de Yamaha UMX licht van gewicht is. Een cabine vind ik wel een pre, om in alle weersomstandigheden comfortabel te kunnen werken. Er zit (nog) geen airco in, want die vraagt veel energie. Vooralsnog zijn we heel tevreden met deze CO2-neutrale borstelmachine. Wat ik vooral leuk vind, is dat wij als aannemingsbedrijf nauw hebben samengewerkt met de leveranciers om tot een mooi product te komen. We gaan nu onderzoeken of we een bladblazer aan de voorzijde van de Yamaha UMX kunnen koppelen. Samen met machineleveranciers willen wij optimale machines ontwikkelen en ons materieelpark verduurzamen.'


Koud weer

Accu's werken minder lang bij koud weer; dat merkt Erwin den Elzen, projectleider bij Van der Meer. 'Daardoor draait de Yamaha UMX op koude dagen zes of zeven uur in plaats van acht uur. Dat geeft niet. Wij verzorgen het totale onderhoud van de sportvelden in de gemeente Lansingerland; er zijn genoeg andere werkzaamheden te doen op de sportcomplexen. Dat is een kwestie van de planning een beetje aanpassen. Ook moet je leren omdenken: in plaats van "even volgooien" moet je de machine aan de laadpaal zetten. Dat is prima te doen en hoort er eenvoudigweg bij als je duurzaam wilt werken. Een mooie eigenschap van de machine is dat hij stil draait. En omdat we met SBR-rubberinfill te maken hebben, vind ik het prettig dat de Yamaha UMX een cabine heeft. De gezondheid van de medewerkers staat voorop.'


'Wellicht gaan we binnenkort kijken of we een bladblazer aan de voorzijde van de Yamaha UMX kunnen koppelen'

Als transporter op golfbaan

Theo Berkhout, hoofdgreenkeeper bij Golf & Country Club Regthuys in Winkel, schafte ruim een jaar geleden een Yamaha UMX aan en gebruikt deze als transporter. Toen dit vakblad hem een jaar of twaalf geleden sprak op de Amsterdamse Golfclub (AGC), was de leergierige hoofdgreenkeeper al volop bezig met innovatie. 'Bij Regthuys zijn ze ook vooruitstrevend. Ze zetten vol in op elektrisch en faseren alle brandstofaangedreven transporters uit', vertelt Berkhout over de golfbaan waar hij sinds tien jaar als zelfstandige werkt. Ook runt hij zijn graszodenbedrijf Berkhout Graszoden vandaaruit.
'Brandstofaangedreven voertuigen geven uitstoot en geluidsoverlast voor de golfers. Elektrisch is dus het meest praktisch. De Yamaha UMX rijdt een hele dag. Dat is een belangrijke voorwaarde voor ons. Een elektrisch voertuig van een ander merk moest al na een rondje langs de greens opnieuw worden opgeladen', vertelt Berkhout.
De Yamaha UMX op Golf & Country Club Regthuys heeft een cabine en een kleine laadbak die handmatig te kiepen is wanneer er zand in vervoerd wordt. 'We gebruiken de Yamaha UMX AC bijvoorbeeld om de vlaggen te verplaatsen of om schadeplekken op de teebox te herstellen met zand.'
De cabine zit erop voor het comfort. 'Voorheen hadden we transporters zonder cabine, maar de Yamaha UMX met cabine bevalt veel beter. Als je als greenkeeper 's ochtends vroeg je rondje moet sweepen, is het wel fijn om een beetje uit de wind te rijden. Momenteel spuiten we de drainage door. De tekeningen die we dan meenemen, blijven in de cabine droog. Regthuys heeft ook nog een brandstofaangedreven transporter, maar alle greenkeepers gebruiken de Yamaha UMX het liefst. Daarmee kun je sneller even stoppen en weer gas geven - handig als je maar even hoeft stil te staan, bijvoorbeeld bij een bunker, en daarna weer door moet.'
In vergelijking met een buggy rijdt dit voertuig tien keer beter, vindt Berkhout: 'Hij heeft een betere ligging on- en offroad, door de betere vering en de comfortabele zitting. Hij is ook sterk. Het is nu nat en glad. Als we met een buggy de baan in rijden, staan we binnen de kortste keren vast. De Yamaha UMX rijdt overal doorheen.' Berkhout en zijn team sweepen ook greens met de Yamaha UMX; daarvoor zetten ze de traditionele sweepslang in. 'De slang van 40 meter is toch een vrij zware belasting, maar dat trekt de Yamaha UMX prima.'


Van links naar rechts: Rob van der Meer, Simon Voets, Joris van der Meer en Erwin den Elzen

Yamaha Course Mate-sweeper

Ook de Yamaha Course Mate, de lichtgewicht golfkar bij uitstek voor op de green, is volledig elektrisch, dus schoon en stil. Het is een eenvoudig ontwerp met weinig slijtdelen. De machine heeft negen losse borstels, een totale werkbreedte van 490 cm en een transportbreedte van 180 cm en is door Rein Drost sneller en beter bestuurbaar gemaakt. De borstels kunnen de ondulaties van de golfbaan nu nog beter volgen. Dankzij het hydraulische systeem kunnen er hydraulische opzetstukken gebruikt worden, zoals een in- en uitklapbare dauwveger. Vanaf de stoel kan de bestuurder de sweeper laten zakken en weer optrekken, maar ook eenvoudig en snel in- en uitklappen.
Het hefmechanisme is bevestigd aan de golfkar. Drost: 'Deze is uitgebouwd met een hefinrichting met A-frame, waarmee je makkelijk de sweeper kunt aankoppelen. Dat geldt ook voor andere werktuigen, zoals sleepmatten, een kleine transportbak of een greenmaaier.' Het voertuig is uitgerust met brede banden. 'De Yamaha Course Mate-sweeper is nu dus niet alleen schoon en stil, maar ondanks zijn hoge snelheid van 24 km/uur ook heel wendbaar met een stabiele baanligging', aldus Drost. De Yamaha Course Mate komt in aanmerking voor verschillende subsidies. Hij kan ook worden ingezet voor topdressing en grooming.

Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd.   LOGIN   of maak gratis een account aan.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie


ONDERDELEN
Archief
Dossiers
GIP
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER