Whatsapp Facebook LinkedIn RSS feed

NK-waardige accommodatie voor Atletiekvereniging Noordoostpolder

ARTIKEL
MARKT & ACTUEEL
Facebook Linkedin Whatsapp
Ralf Pijnenburg, dinsdag 25 november 2025
154 sec


GRAS Advies begeleidt renovatietraject

Atletiekvereniging Noordoostpolder (AV NOP) in Emmeloord heeft onlangs haar gerenoveerde atletiekbaan geopend. De belangrijkste aanpassing is dat de rondbaan is uitgebreid van zes naar acht banen. Hierdoor kunnen grote landelijke wedstrijden worden gehouden op de vernieuwde accommodatie aan de Banterweg. GRAS Advies was een van de kartrekkers van het renovatietraject.

Beeld van de atletiekbaan na renovatie
Beeld van de atletiekbaan na renovatie

Het middenterrein, waar de technische nummers worden afgewerkt, is moderner en de vernieuwde baan voor de loopnummers is dus NK-waardig. De 400 meterbaan werd niet alleen uitgebreid, maar ook voorzien van een nieuwe toplaag van polyurethaan en EPDM (synthetisch rubber van hoogwaardige kwaliteit). De bak voor het kogelstoten is vergroot, net als de matten voor het hoog- en polsstokhoogspringen. Verder zijn de aanloopstroken voor het verspringen en het speerwerpen verlengd.
Het renovatietraject is geleid door GRAS Advies, dat onderdeel is van multidisciplinair ingenieursbureau DAGnl. Via zusterbedrijf Buro Noord kwam GRAS Advies in contact met de gemeente Noordoostpolder. 'Ik ben drie jaar geleden aangehaakt bij de raamovereenkomst die Buro Noord heeft met deze gemeente,' vertelt Thijs Avéres, projectleider sport bij GRAS Advies. 'Zij zagen ons als de ideale partij om het renovatietraject van begin tot eind te begeleiden. We hebben zo goed mogelijk ingespeeld op de verschillende wensen van de opdrachtgever.'


Budgetten waren beperkt

In eerste instantie was het de bedoeling om alleen de baan te renoveren, om deze wedstrijdgeschikt te krijgen. Vervolgens kwam na een motie van diverse politieke partijen de wens erbovenop om de baan NK-waardig te maken. 'Het budget voor deze grootscheepse renovatie was redelijk beperkt,' aldus Avéres. 'Dit gegeven hebben we ook meegenomen in het aanbestedingstraject.'
Vier aannemers presenteerden op basis van een leidraad van AV NOP en GRAS Advies hun plan van aanpak. De punten waarop zij allemaal beoordeeld werden, zijn samenwerkingsvisie, kwaliteitsborging, budgetbewaking en duurzaamheid. 'Uiteindelijk heeft kwaliteit de doorslag gegeven en niet de prijs,' aldus Avéres. De aannemer die uiteindelijk als beste uit de bus kwam, was CSC Sport uit Zeewolde. Dit bedrijf maakt onderdeel uit van de TenCate Group. Zij maakten een ontwerp van de inrichting van de baan waarbij per onderdeel de kosten inzichtelijk werden gemaakt.


Uitdagend en omvangrijk

Thomas Bronts van CSC Sport is content met het uiteindelijke resultaat. 'De rondbaan uitbreiden van zes lanen naar acht lanen is op zichzelf al omvangrijk. Maar in dit geval kwamen daar nog twee extra uitdagingen bij. Allereerst diende voor de nieuwe fundatie van de rondbaan het cunet minimaal twee meter diep ontgraven te worden. Hierdoor kon er vanuit de harde zandlaag opgebouwd worden. Verder is dit alles uitgevoerd met het behoud van de bestaande asfaltconstructie. Dit maakte deze fase in de uitvoering van het project extra uitdagend. De bestaande asfaltconstructie is vervolgens ook uitgebreid met een onderlaag, waarna er over de gehele nieuwe achtlaans rondbaan en sprint een nieuwe deklaag is aangebracht.'
Aangezien de oorspronkelijke baan stamt uit 1991, was de renovatie voor het bouwteam een behoorlijk uitdagende klus, geeft ook Avéres aan. 'Zo konden we vooraf niet goed inschatten wat de kwaliteit van het asfalt zou zijn. Ook moest er flink diep gegraven worden om de uitbreiding rondom de baan goed te kunnen realiseren. Voor deze risico's hebben we extra kosten moeten reserveren. Ondanks deze onzekerheden en risico's kunnen we toch zeggen dat er een hele mooie atletiekbaan is opgeleverd.'


'Met deze achtlaans rondbaan hopen we nog vele NK's naar Emmeloord te kunnen halen'

Het opknappen van de gehele accommodatie heeft zo'n 950.000 euro gekost. Een derde van deze kosten was voor het NK-waardig maken van de atletiekbaan. AV NOP heeft zelf garant gestaan voor een bedrag van 50.000 euro. Deze investering was volgens Cor van de Berg, voorzitter van de renovatiecommissie van de atletiekvereniging, nodig om de gemeente over de streep te trekken om extra budget vrij te maken. 'Er is heel wat water door de Rijn gevloeid om op het totaalbedrag van 950.000 euro uit te komen. Maar we zijn heel trots op het resultaat. Met deze achtlaans rondbaan hopen we nog vele NK's naar Emmeloord te kunnen halen. Met het NK Werpvijfkamp in september hebben we al een eerste grote wedstrijd binnengehaald.'

Volgende stappen

Nu de NK-waardige baan een feit is, ziet AV NOP het ook als een belangrijke volgende stap om extra goede trainers aan te trekken. Hierdoor wordt de club aantrekkelijk voor zowel prestatieve als recreatieve lopers. Daarnaast wil AV NOP inzetten op gehandicaptensporten, zodat ook motorisch minder handige kinderen de kans krijgen om te sporten. Ook denkt de club aan sportieve buitenschoolse opvang om meer kinderen aan de club te binden. Tot slot heeft de club nog op het verlanglijstje staan om het clubhuis te renoveren en de loopheuvel op te knappen.


Thijs Avéres
GRAS Advies
Dagnl.
Buro Noord
CSC Sport BV
TenCate Grass Holding BV
LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel
bestel tijdschrift
tip de redactie

Dit is een premium artikel

Artikelen op de NWST sites zijn gratis en zullen altijd gratis blijven. Voor de meest recente artikelen heb je een account nodig om verder te lezen.

Klik  hier  om te registeren of in te loggen.


Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
Webshop
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Webshop
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER