Whatsapp Facebook X LinkedIn RSS feed

Met minder of zelfs zonder water toch hoge spelkwaliteit

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Heidi Peters, woensdag 13 juli 2022
236 sec


'Het gaat om de combinatie van de hockeygrasmat en wat eronder ligt'

In Wijchen is een derde Lano-veld gerealiseerd.
In Wijchen is een derde Lano-veld gerealiseerd.

Waterretentie is belangrijk bij hockeyvelden. Waterretentie is de manier waarop water wordt vastgehouden in het veld zodat er minder besproeiing nodig is. De speelkwaliteit van het veld verbetert erdoor. De internationale overkoepelende organisatie voor de hockeysport wil in de toekomst zonder water werken. Water wordt namelijk een schaars goed en hockey wordt ook populair in landen waar water niet altijd even vlot beschikbaar is. Per match moet er minimaal eenmaal bewaterd worden en daarvoor is gemiddeld 16.000 liter water per sproeibeurt nodig.

De internationale norm van de Fédération Internationale de Hockey (FIH) is dat er maximaal 3 mm water mag worden gebruikt om tot bepaalde speleigenschappen te komen. Daarvoor zijn al verschillende initiatieven, en er zijn meer in ontwikkeling. 'Op onze velden, met de shockabsorberende laag, de sporttechnische laag die wij aanbevelen, is 1 mm water voldoende voor deze optimale speelomstandigheden. Dat is minder dan 6000 liter water. Hiermee wordt een enorme waterbesparing gerealiseerd.' Aan het woord is Maarten Balcaen, international salesmanager bij Lano Sports. 'Dat komt door de unieke samenstelling van ons veld. Wij hebben inmiddels een veld ontwikkeld dat voldoet aan de norm van FIH National, dus de nationale competitie, waarbij zelfs geen water nodig is. In Nederland is dat min of meer vergelijkbaar met de norm van de KNHB.'

Waterveld zonder water

Balcaen: 'Ons waterveld S-Tec Solution is FIH-gekeurd zonder water en aangelegd in combinatie met een shockpad of een e-layer. De shockpad zorgt in combinatie met het kunstgras voor de juiste en hoogste speltechnische eigenschappen.'


'Schoenmaker, blijf bij je leest'

'Wij zijn zelf kunstgrasfabrikant; daarin zijn we al meer dan 40 jaar expert. Maar voor het garen voor onze hockeymat en de diverse shockpads werken we samen met de fabrikanten van deze producten. Op die manier wordt alle expertise samengevoegd, om een optimaal resultaat te bereiken. Topspelers hebben nog altijd liever dat er water wordt gebruikt, omdat het spel nóg beter wordt als er is besproeid. Maar in principe is het niet meer nodig, want er worden al heel goede speleigenschappen behaald zonder water. Daardoor kunnen clubs bijvoorbeeld voor trainingen geen water meer sproeien, maar alleen voor wedstrijden. Dat levert een gigantische waterbesparing op, en in droge periodes kan de landelijke competitie gewoon doorgaan zonder besproeiing.'

'De FIH wil dat we uiteindelijk gaan spelen zonder water'

'De tendens wordt bepaald door externe factoren', antwoordt Balcaen desgevraagd. 'De FIH heeft nu bepaald dat het waterverbruik wereldwijd teruggedrongen moet worden, omdat water een schaars goed wordt en omdat hockey in steeds meer landen in de wereld beoefend wordt, ook in landen waar de aanwezigheid van water niet vanzelfsprekend is. We zijn nog niet zover, al hebben we wel al veel bereikt. Wij hebben nu velden waarmee ook in droge toestand goede speleigenschappen behaald worden. Wil je tijdens een wedstrijd alsnog de allerbeste eigenschappen bereiken, dan moet er wel water op. Als hockeyclub kun je je dan afvragen of je altijd voor die speleigenschappen gaat of alleen tijdens bepaalde wedstrijden.'

Minder water door goede waterretentie

Balcaen: 'Dankzij de kwaliteit en de dichtheid van de tufts (de vezels die we gebruiken) en het tuftdoek, is de waterretentie optimaal. Bij een goede watervasthoudendheid hoeft er minder gesproeid te worden. Door de kwaliteit van het kunstgrassysteem, dus inclusief de shockabsorberende laag, kan er ook zonder bewatering goed gespeeld worden en kunnen bepaalde normen gehaald worden.'
Lano Sports is een van de laatst overgebleven familiebedrijven tussen de kunstgrasfabrikanten. Balcaen: 'Dat wil zeggen dat ieder tapijt dat de fabriek verlaat de familienaam draagt en dat we altijd gaan voor kwaliteit. Bij veel collega's zit de groei in volume; wij blijven gaan voor kwaliteit en willen altijd bij de betere producenten horen. We leveren onze hockeyvelden dan ook over de hele wereld: in India, Pakistan, Taiwan, Japan, Spanje, noem maar op.'
'Vanzelfsprekend hebben wij een afdeling research & development, die zich bezighoudt met de ontwikkeling van nieuwe systemen. Maar dat betekent niet dat we elke twee jaar met een nieuw product komen. Onze hockeyvezel is bijvoorbeeld al jaren hetzelfde en komt ook al jaren van dezelfde leverancier, omdat we zeker zijn van de kwaliteit. Zo kunnen we velden gedurende de hele levensduur monitoren met de huidige constructie. Je kunt bij ons na bijvoorbeeld acht jaar nog een identieke kunstgrasmat bestellen voor een tweede veld, met dezelfde opbouw en kunstvezel, als je heel tevreden bent over de mat op het hoofdveld. Dat wil niet zeggen dat we niet innoveren; we doen doorlopend onderzoek naar de ontwikkelingen op de markt. Toch zijn we nog altijd overtuigd van het product dat we nu leveren; we hebben nog niets gevonden dat voor hockey beter is dan de matten en veldcombinaties die we nu leveren. We brengen niet om marketingredenen om de twee jaar zomaar iets nieuws uit. Veel fabrikanten doen dat wel, helaas alleen om te kunnen zeggen dat ze iets nieuw hebben, terwijl er kwalitatief amper een verschil wordt gemaakt. Mag je dan stellen dat hun vorige ontwikkeling eigenlijk toch niet zo goed was, zodat ze die nu al moeten "verbeteren"? Zo is er ook het fabeltje 'meer is beter'. Je kunt niet zomaar aannemen dat een mat met meer filamenten ook beter is. Je moet ook kijken naar de kwaliteit van deze filamenten en het gedrag van het systemen na enkele jaren.'


'Met deze kwaliteit kun je ervoor kiezen om alleen voor wedstrijden te sproeien'

Voor de onafhankelijkheid en familiestructuur van Lano Sports is het belangrijk dat het bedrijf niet verbonden is aan één garenfabrikant, zegt Balcaen. 'We kunnen op de hele markt kijken welke ontwikkelingen er gaande zijn en we kunnen met iedereen praten. Zoals alle andere fabrikanten zijn ook wij bezig met de doorontwikkeling van een recycleerbare backing. We zijn nu volop aan het testen en komen hier binnenkort mee naar buiten. Maar dat doen we pas als we ervan overtuigd zijn dat we het beste en duurzaamste bereikt hebben dat we kunnen maken.'
Zoeken naar duurzame ontwikkelingen is belangrijk voor het familiebedrijf. 'Onze familieleden en kinderen spelen ook op ons kunstgras. Daarom is het onze oprechte wens dat er in de nabije toekomst 100 procent recycleerbaar kunstgras op de markt komt, zodat onze kinderen in een ecologische wereld zullen wonen. De meeste kunstgrasvelden worden met ons belastinggeld aangelegd, dus zijn we verantwoordelijk voor de goede besteding van het geld van alle burgers voor de sport.'


In drie weken tijd lag er een nieuw hockeyveld in Wijchen.
Balcaen vertelt dat Braxgata, een Belgische hockeyclub, recent voor een Lano-mat heeft gekozen vanwege de goede waterretentie: 'Met minder water kunnen ze toch op topniveau spelen. En in samenwerking met Sport Group Holland is onlangs bij MHC Wijchen het derde veld met een hockeymat van Lano Sports aangelegd. Na de installatie van het eerste waterveld in 2018 en een semiwaterveld op dezelfde locatie in 2019 werd dit jaar veld 3 vervangen. Hier werd het semiwaterveld omgevormd tot een volledig waterveld. Beide watervelden werden geïnstalleerd op een 10 mm dikke PU-shockpad. Deze shockpad is niet alleen een economisch interessant alternatief voor een e-layer, maar houdt ook het water van de besproeiing langer vast. In combinatie met de hockeymat, met een zodanige constructie dat er minder besproeiing nodig is, is dit een extra bezuiniging voor de vereniging.'

Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd.   LOGIN   of maak gratis een account aan.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie


ONDERDELEN
Archief
Dossiers
GIP
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER