Whatsapp Facebook X LinkedIn RSS feed

De aanhouder wint

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Nino Stuivenberg, maandag 2 november 2020
290 sec


K. Groenenboom zet gps-gestuurde John Deere-fairwaymaaier mét groomers in op sportvelden

Maaien met groomers op een sportveld, dat kan toch helemaal niet? Die reactie hoorden Dick en Marinus Groenenboom geregeld bij hun zoektocht naar een geschikte machine. Toch is het ze gelukt. In samenwerking met dealer Kraakman zet K. Groenenboom cultuurtechnische werken sinds deze zomer een John Deere-fairwaymaaier in voor het maaien van natuurgrasvelden.

Een blauwe John Deere: de 8900A is uitgevoerd in de bedrijfskleuren van K. Groenenboom.
Een blauwe John Deere: de 8900A is uitgevoerd in de bedrijfskleuren van K. Groenenboom.

Met een duidelijke vraag stapten Dick en Marinus Groenenboom van K. Groenenboom cultuurtechnische werken vorig jaar naar Kraakman. Of het mogelijk was een kooimaaier te leveren, met groomers, voor het maaien van sportvelden. De broers hadden al vaak nul op het rekest gehad, want groomers op voetbalvelden komen nu eenmaal niet veel voor. Dick Groenenboom: 'We hadden die aanvraag al eerder gedaan in de markt, maar we kregen altijd te horen dat het niks zou worden. Het beeld bestond dat het gewoon niet kon. Maar wij waren eigenwijs en besloten het toch te proberen.' Marinus Groenenboom vult aan: 'Wij wisten precies wat we wilden: een brede maaier met groomers. Toen kwamen we bij John Deere uit, omdat zij de breedste maaier hebben met de sterkste en schoonste motor die voldoet aan Stage V.'

De machine laat een strak maaibeeld achter.

Geen groene, maar een blauwe John Deere

John Deere-dealer Kraakman stelde een John Deere-fairwaymaaier voor demonstratie beschikbaar aan de aannemer, die er zelf mee mocht testen. De nieuwe machine heeft een werkbreedte van 2,90 meter en kan in principe ook autonoom maaien. Tijdens de test ontdekte het bedrijf echter dat robotisering niets voor hen is. Dick Groenenboom: 'Autonoom maaien werkte voor ons niet. Op een golfbaan gaat dat perfect, omdat de maaier urenlang zijn gang kan gaan. Maar op een voetbalveld is zo'n maaier al na een half uur klaar en moet je hem weer verzetten. Dat duurt te lang.' De test was wel voldoende om de broers te overtuigen van de andere voordelen. Dick Groenenboom: 'We zagen dat de groomers echt een meerwaarde waren; ze leverden een mooier maaibeeld op. Het was fijn dat we de kans kregen om de machine te testen, want we konden nu echt met de maaier werken. Dat gaf meer vertrouwen.'


'Dit is één van de compleetste maaiers die in Nederland rondrijdt'

K. Groenenboom besloot dan ook om de John Deere 8900A definitief aan te schaffen. In de zomer van 2020 werd de machine afgeleverd. Het is voor Kraakman de eerste levering van dit model in Nederland, vertelt accountmanager Bart Perfors. 'Voorheen had John Deere de vijfdelige kooimaaier 1905, maar daar zijn ze mee gestopt. Dit is de eerste 8900A-fairwaymaaier in Nederland in deze uitvoering, dus met tier 5-motor en een maaibreedte van 2,90 meter.' De 8900A van Groenenboom is wel iets anders dan de standaard fairwaymaaier. Perfors: 'Er zit een John Deere gps-systeem op, een cabine van Mauser die we er zelf op gebouwd hebben, en de kleur is natuurlijk anders: hij is volledig in de bedrijfskleur van K. Groenenboom bv, namelijk blauw. Zo compleet hebben we hem nog nooit gehad. Dit is wel één van de compleetste maaiers die in Nederland rondrijden.'

Maaien op de millimeter

De groomers voor de kooien zijn eigenlijk een rij dunne ijzeren plaatjes. Deze zetten het gras omhoog voordat het afgeknipt wordt door de kooi, met een betere snede van het gras als gevolg. Perfors legt uit: 'Dit is een verschil met andere merken, waarbij de groomers dieper gezet moeten worden en met de rijrichting mee draaien. Bij John Deere draaien ze tegen de rijrichting in. Het is net als bij de kapper; daar kammen ze tegen de groeirichting in en knippen het haar daarna overal netjes even lang af. Je hebt daardoor een betere knip en uiteindelijk een mooier beeld.' De maaier is verder voorzien van een voorrol en heeft borstels op de achterrollen bij de kooien: 'Ook dat is iets wat we normaal vooral op golfbanen zien, waar op de millimeter gemaaid wordt. De borstels voorkomen dat grasresten aan de rol blijven plakken. Het zijn allemaal kleine voordelen om de maaikwaliteit te optimaliseren en de maaihoogte te garanderen.'


Display met de gps-gegevens in de cabine
De 8900A heeft meer handige functies. Perfors wijst naar het Speedlink-systeem. Het op hoogte stellen van de achterrol gaat erg gemakkelijk met de John Deere-kooimaaiers: de linker- en rechterkant van de rol worden met elkaar verbonden; normaal gesproken moet je deze per zijde afzonderlijk afstellen. Bij Speedlink gaan beide kanten gelijkmatig, waardoor het afstellen van de hoogte sneller gaat. Het afstellen van de voorrollen gaat ook heel simpel met een eenvoudig kliksysteem. Dick Groenenboom: 'Dat zijn voor ons allemaal meerwaardes. Vooraf vraag je er niet om, maar in de praktijk blijken ze erg handig te zijn.'

Minder snel, meer kwaliteit

K. Groenenboom zet de John Deere 8900A nu dagelijks in, waarbij Dick de vaste machinist is. De fairwaymaaier wordt gebruikt om 23 natuurgrasvelden te maaien. In het piekseizoen gebeurde dat drie tot vier keer per week, nu zo'n twee keer per week. Maaien met de 8900A duurt wat langer dan met een normale kooimaaier; de snelheid ligt ongeveer op 10 kilometer per uur. 'Met een reguliere kooimaaier is het maaien van 23 velden efficiënter', weet Dick Groenenboom. 'Onze machine is wat kleiner, dus duurt het wat langer. Maar hij zorgt wel voor meer kwaliteit. Uiteindelijk is dat de afweging die je maakt. Je moet hier wat vaker maaien om het bij te houden, maar dan heb je ook wat. Hij laat gewoon een heel mooi maaibeeld achter. Als je die strakke strepen ziet, net als in een stadion: daar doe je het voor.'


'Het is eigenlijk gewoon een rijdende databank'

De fairwaymaaier op het terrein van K. Groenenboom in Barendrecht

Altijd ontvangst

Groenenboom laat op een foto zien dat de 8900A zeer strakke banen maait. Dat is voornamelijk te danken aan het John Deere gps-systeem waarmee de machine uitgerust is. Een gps-bol op de cabine garandeert de ontvangst en zorgt ervoor dat de machine tijdens het banen maaien kaarsrecht blijft rijden. Deze technologie komt uit de landbouw. René Streppel, AMS-specialist bij Kraakman, legt uit hoe dit systeem werkt. 'De 8900A rijdt op RTK en heeft een afwijking van maximaal 2 centimeter. John Deere gebruikt gps- en GNSS-signalen voor ontvangst. Met een dubbel netwerk heb je extra ontvangst, omdat je meer satellieten hebt. Daar gaat een extra correctie overheen, waardoor we 2 centimeter nauwkeurigheid kunnen garanderen.' Mocht het signaal onder een rij bomen toch wegvallen, dan neemt RTK Extend het over. Streppel: 'Ook dat is technologie van John Deere. Stel dat de RTK-ontvangst tijdens het rijden wegvalt, dan weet deze module je locatie en snelheid nog. Dankzij die data kun je blijven rijden, tot zelfs drie weken na het wegvallen. Hij vangt het signaalverlies op en rijdt gewoon door.'


Dick Groenenboom beaamt dat de ontvangst van de machine prima is. '99 van de 100 keer heb ik geen last, terwijl we bij het maaien best wat bomen om ons heen hebben.' Sturen hoeft hij tijdens het maaien niet te doen; dat gaat op gps. Aan het eind van de baan neemt Groenenboom de besturing weer over om de bocht te maken. Hij legt uit: 'Bij het maaien van de banen sla ik telkens één baan over, dus ik maai de eerste, derde, vijfde baan en zo verder. Aan het eind rijd ik er tussendoor en maai ik de andere banen; dat kan ik op gps precies doen. Het maait een stuk sneller en je hoeft met deze techniek niet zo scherp te sturen, waardoor het gras wordt gespaard.' Het is bovendien handig dat zowel de machine als de technologie van John Deere komt, benadrukt Marinus Groenenboom. 'Voor ons is dat een groot voordeel. John Deere heeft zelf de maaier en gps ontwikkeld. Wij hebben daardoor ook maar met één partij te maken.'

De machine wordt ingezet voor het maaien van 23 natuurgrasvelden.

Rijdende databank

Door de gps is de maaier met het telematicasysteem ook live te volgen. Mocht Groenenboom tijdens het rijden ondersteuning nodig hebben, dan kan Kraakman - met toestemming - meekijken en instructies geven. De machine verzamelt bovendien gegevens over het maaiwerk. Dick Groenenboom: 'Op kaarten van de percelen krijg je al die informatie. Het is eigenlijk gewoon een rijdende databank met gegevens over hoogte, maaibreedte en gemaaide banen.' Een mooie bijkomstigheid is de diefstalbeveiliging. Mocht de machine buiten de vooraf ingestelde zone rondom de bedrijfslocatie komen, dan krijgt Groenenboom een melding. 'Een fijn gevoel. Mocht er iets mee gebeuren, dan ben je op de hoogte.'


Het belangrijkste voordeel van gps blijft natuurlijk dat het maaiwerk een stuk constanter is. De banen zijn altijd strak en als je blokken maait, hebben die dezelfde afmetingen. De machine maait immers exact hetzelfde patroon. Met een handmatig bestuurde maaier is dat niet te evenaren, hoe keurig je ook rijdt. De 8900A biedt consistentie. Marinus Groenenboom: 'Of er nu een goede of slechte bestuurder op de maaier zit, de maaier kan de kwaliteit altijd op een gemiddeld niveau houden. Gps zorgt voor een bepaalde standaard. Niet altijd een 10, maar wel altijd meer dan een 8.'

Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd.   LOGIN   of maak gratis een account aan.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

AGENDA
Sport Innovatiedagen Milati en partners
woensdag 22 mei 2024
t/m donderdag 10 oktober 2024
Spoga+gafa Keulen
zondag 16 juni 2024
t/m dinsdag 18 juni 2024
Kennisdag over natuurinclusieve sportlocaties
woensdag 26 juni 2024
t/m woensdag 26 juni 2024
Groentechniek Holland 2024
woensdag 11 september 2024
t/m zaterdag 14 september 2024

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
GIP
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER